Entry level job sau rampa de lansare

5 Apr

La indemnul unui om deosebit Claudiu Ciobanu am scris acest post:

Incerc sa imi amintesc de vremurile frumoase, cand lucram in domeniul vanzarilor si eram merchandiser.  Doi ani am lucrat pentru ULKER ca si merchandiser.  In ultimii patru ani de zile am lucrat ca Buyer in categoria produse pentru copii, mamici,dermocosmetice, intr-un lant de farmacii – CITYPHARMA. Am implementat impreuna cu producatori importanti planogramele lor si am descoperit ca merchandisingul in farmacii este foarte diferit de cel din FMCG.

Jobul de merchandiser face parte din categoria joburilor de vacanta, de student, pentru a face un ban cinstit de buzunar, pentru ca din salariul pe care il obtii la finalul lunii nu iti permite sa iti platesti o chirie, daramite sa te intretii din acest job.

Acest job este de entry level intr-o companie, dar in acelasi timp poate fi si o rampa de lansare pentru multi dintre noi.  Se pot invata destul de multe lucruri, dar asta doar daca ne dorim, altfel nu aveam cum sa evoluam.

Jobul acesta te solicita foarte mult fizic , te plimbi dintr-un hypermarket/supermarket in altul si bineinteles ca o faci pe jos, ca nimeni nu iti ofera masina pentru un asemenea post. Exista si un avantaj, acela ca iti mentii forma fizica si faci muschi carand cu liza paleti de marfa. Am invatat si reguli care tin de aranjarea produselor la raft, am invatat sa citesc o planograma si am mai invatat sa asez produsele dupa metoda FIFO.

Munca unui merchandiser mai inseama si sa construiasca piramide din diverse produse , mai ales pe timpul promotiilor cand se fac plasari secundare. Un merchandiser trebuie sa fie intodeauna atent sa aseze corect marfa, sa verifice corectitudinea preturilor de la raft, sa respecte un anumit numar de fete, sa nu permita intrarea “pe teritorul” respectivului producator iar in cazul in care totusi intra,  sa il elimine.

Aveam si un tabel unde completam preturile produselor din magazinele care imi erau arondate mie, spatiul si vizibilitatea produselor, plus preturile concurentilor directi si era o intreaga poveste cum faceam rost de ele… ma suna cineva din firma si ma plimbam prin magazin ( bineinteles fara tricou sau halat de merchandiser) si le dictam prin telefon.

O alta chestiune ce tine de “training-ul” merchandiser-ului este sabotarea standurilor sau a rafturilor produselor concurente; chiar daca acest lucru nu este specificat nicaieri, se intampla foarte des in practica, eu lucram la vremea respectiva pentru producatorul ULKER si mereu eram in divergenta la raioul de ciocolata cu cei de la KRAFT.

In perioadele de sarbatori munceam foarte mult, firma la care lucram eu ca si merchandiser avea in portofoliu vestitii biscutii BISKREM, ciocolata etc si era o intreaga nebunie in magazine, trebuie sa fii mereu amabil cu angajatii hypermaketului/supermarketului, sa te ajute sa fie in permannenta marfa la raft, dar in acelasi timp si cu clientii care vizitau magazinele si sa ii convingi sa cumpere de la tine, daca iti cereau un sfat. Ce vremuri frumoase si apuse ….

Aptitudinile principale pe care eu cred ca trebuie sa le aiba un om ce isi doreste sa lucreze ca si merchandiser sunt : sa fii comunicativ, sa fie creativ si dispus la munca de teren.

Aceasta meserie iti da ocazia sa cunosti multi oameni si sa inveti destul de multe lucruri legate de marketing.

Multumesc Cladiu!

Lasă un răspuns

